Etäopettajan ajatuksia ja tilastotietoa

Etäopetus ja varmaan myös etäoppiminen ovat haastavia asioita, varsinkin kun koronaviruksen aiheuttama koulun sulkeminen tuli suht’koht yllättäen. Lukion opettajille ja oppilaille tietokoneavusteinen opetus/oppiminen on tutumpaa, koska lukiossa on opiskeltu tietokoneiden avustuksella jo useamman vuoden ajan. Osalle peruskoulun opettajista ja oppilaista muutos on ollut paljon hankalampaa.

Minä pidän suurimman osan tunneistani Googlen Meetin avulla videopalavereina. Tehtävät jaetaan Classroom-ympäristöön kuten olen tehnyt jo useamman vuoden ajan. Lisäksi toin dokumenttikameran työpöydälleni, joten voi tuottaa vaikkapa fysiikan piirroksia kynällä paperille. Tietysti suurimman osan matematiikasta tuotan GeoGebralla.

Tavoite on, että oppilaat eläisivät normaalin lukujärjestyksen mukaan ja me opettajat myös. Suurin osa oppilaista on ilmestynyt tunneille, vaikka jonkun verran heitä näkyy olevan myös kateissa. Kadoksissa olevista oppilaista huolehtiminen on myös yksi lisä tähän työhön. Minua on myös himpun verran työllistänyt opettajien ATK-tuki.

kahden etätyöläisen työhuone

Tilastotietoa Hyllin etäopiskelusta

Kun koulu suljettiin pari viikkoa sitten opettajat loivat varsinkin peruskoulussa runsaasti Classroom ryhmiä. Se näkyy alla olevasta kuvasta.

Google antoi kaikille Google Suite for Education -kouluille Meet videokokouspalvelun käyttöön ilmaiseksi koronaviruksen takia. Niinpä etäopetuksen videotyökaluna käytämme Meetiä. Tein ensimmäisen kokeilun opettajainhuoneessa 3.3. Ellan kanssa. Sen jälkeen olen itse järjestänyt noin 50 Meetiä. Tätä kirjoitettaessa aprillipäivän aamuna Hyllin oppilaiden tai opettajien 1400 videopalaverissä oli ollut yhteensä 6500 osallistujaa. Opettajien järjestämiä Meet-palaverejä on ollut noin 800. Noin 50 opettajaa on toiminut palavereissä järjestäjänä.

opettajien järjestämät Meet-kokoukset, jätin häveliäisyyssyistä opettajien nimet pois

Jaa artikkeli: