Kalenteri

maaliskuu 2020
ma ti ke to pe la su
« helmi    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
Opinto-ohjaus, OPS2016 2016-10-03T14:56:59+02:00
[one_full last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””]

OPINTO-OHJAUS

PAKOLLISET KURSSIT

Minä opiskelijana (OP1)
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

  • tutustuu lukio-opintojen käytänteisiin, opintojen rakenteeseen sekä ylioppilastutkintoon
  • harjaantuu lukiossa vaadittaviin opiskelutaitoihin sekä omien vahvuuksien ja kiinnostusten kohteiden kartoittamiseen liittyvissä keskeisissä tiedoissa ja taidoissa
  • pohtii elinikäiseen oppimiseen ja itsensä kehittämiseen liittyviä kysymyksiä.

Keskeiset sisällöt

  • opiskelu- ja tiedonhankintataidot, oppimaan oppiminen
  • lukio-opintojen ja ylioppilastutkinnon suunnittelu; henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ja ylioppilastutkintosuunnitelma
  • jatko-opintojen pohtiminen ja ammatillinen suuntautuminen; jatko-opinto- ja urasuunnitelma
  • itsetuntemus ja sen kehittäminen
  • elämänhallintataidot
  • oman oppimisen arviointi
  • jatko-opintoihin ja tulevaisuuden suunnitteluun liittyvät tietolähteet, sähköiset ohjauspalvelut ja hakujärjestelmät
  • työelämään sekä toisen ja korkea-asteen koulutuspaikkoihin tutustuminen
  • lukio-opintojen kannalta kulloinkin ajankohtaiset asiat

Jatko-opinnot ja työelämä (OP2)
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

  • kehittää edelleen itsetuntemustaan sekä elämänsuunnittelu- ja elämänhallintataitojaan
  • perehtyy jatkokoulutuksen ja työelämän kannalta sellaisiin keskeisiin teemoihin, jotka auttavat ura- ja elämänsuunnittelutaidoissa sekä antavat valmiudet jatko-opintoihin ja työelämään siirtymiselle
  • tutustuu toisen ja korkea-asteen erilaisiin koulutusvaihtoehtoihin sekä muuhun koulutustarjontaan
  • lisää työelämätaitojaan sekä syventää työelämätuntemustaan

Keskeiset sisällöt

  • jatko-opintomahdollisuudet Suomessa ja ulkomailla
  • työelämätietous, muuttuva ja monimuotoinen työelämä
  • yrittäjyys
  • työelämä- ja työnhakutaidot
  • työelämään sekä jatko-opintoihin tutustuminen
  • jatko-opintojen ja tulevaisuuden suunnittelu, jatko-opintoihin hakeutuminen
  • henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman, ylioppilastutkintosuunnitelman sekä jatko-opinto- ja urasuunnitelman päivittäminen
  • lukio-opintojen kannalta kulloinkin ajankohtaiset asiat

KOULUKOHTAISET SYVENTÄVÄT KURSSIT

Tutor-kurssi (OP3)
Kurssin tavoitteena on opiskelijoiden ihmissuhdetaitojen kehittäminen sekä valmistautuminen uusien lukiotulokkaiden ohjaamiseen ja sen toteuttamiseen käytännössä. Ensimmäinen osa kurssista suoritetaan kevätlukukauden loppupuolella ja toinen osa alkaa syyslukukauden alussa lukiotulokkaiden perehdyttämispäivänä ja jatkuu ensimmäisen jakson ajan yhteistyössä ryhmäohjaajien kanssa. Kurssi suoritetaan hajautetusti ja arviointi annetaan suoritusmerkinnällä.

Ohjaajakurssi (OP4)
Lukiolaisilla on paljon harrastuksia, joiden yhteydessä he valmentautuvat ohjaaman nuorempiaan. Tällaisia voivat olla niin urheiluseurojen, seurakuntien, uskonnollisten tai muiden yhteisöjen järjestämät nuorten- tai lastenohjauskurssit tai muu valmennustoiminta. Harrastuneisuudesta on mahdollista saada suoritetuksi ohjaajakurssi. Sisällöistä ja tehtävistä sovitaan erikseen opinto-ohjaajan ja koulutusta järjestävän tahon kanssa. Arviointi annetaan suoritusmerkinnällä.

Työelämäkurssi (OP5)
Työelämäkurssi valmentaa opiskelijoita työnhakuun ja elämää varten. Kurssilla aiheena ovat työhakemuksen laatiminen, työhaastatteluun valmistautuminen, nuoren työntekijän verotusasiat, työsopimuksen laatiminen ja nuoren työntekijän velvollisuudet ja oikeudet. Kurssin yhteydessä on mahdollista suorittaa monissa ammateissa tarvittava hygieniapassi. Lisäksi kurssilla tutustutaan eri ammatteihin ja työpaikkoihin kulloinkin erikseen sovittavalla tavalla. Arviointi annetaan suoritusmerkinnällä. Koepäivä käytetään työelämään tutustumiseen, ns. lukion TET-päivä.

[/one_full]