Kalenteri

helmikuu 2018
ma ti ke to pe la su
« tammi   maalis »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728  

Huoltajien palaute Hyllin toiminnasta – tulokset ja seuraukset

Viikolla 5 peruskoulun ja lukion huoltajia pyydettiin

  • arvioimaan koulun tiedottamista
  • pohtimaan, missä koulu on onnistunut ja missä pitäisi toimintaa parantaa
  • keksimään ideoita syksyn vanhempainillan uudistamiseksi

Kyselyyn vastasi 55 peruskoululaisen ja 26 lukiolaisen huoltajaa. Yleisesti huoltajat kokevat, että he saavat paljon tietoa oppilaan oppimisesta ja oppimisen tuesta. Myös koulun yhteisestä toiminnasta (juhlat, loma-ajat, koeviikot) ja koulun toimintaan liittyvistä suunnitelmista (päihdetyö, kiusaamisen ja häirinnän estäminen, kestävään tulevaisuuteen tähtäävä toiminta) on tietoa tullut koteihin hyvin.

Missä koulu onnistuu?

Toiminnan kehittämistä ja vision kirkastamista varten koulu pyysi huoltajilta tietoa siitä, missä koulu on onnistunut ja missä toimintaa olisi syytä parantaa. Useat huoltajat kokivat, että koulun henkilökunta on onnistunut perustyössään: oppilaat oppivat, saavat tukea ja viihtyvät koulussa, jossa on rento ilmapiiri ja työrauha. Kiitosta saivat myös monipuoliset ainevalinnat, uudet tilat ja kodin ja koulun välinen yhteydenpito.

Parannettavaa – ruoka

Kouluruoka sai sekä kiitosta (lukiolaisten huoltajat) että moitetta (peruskoululaisten huoltajat). Ruoka, joka valmistetaan Kallion virastotalon (KAVI) keittiössä, koetaan liian hienoksi ja aikuismaiseksi. Lapset ja nuoret kokevat näin ilmeisesti edelleenkin, vaikka viimekeväisen ruokakyselyn jälkeen oppilas- ja opettajaryhmä tapasi virastotalon keittiön väkeä ja ruokaa reivattiin “lapsiystävällisemmäksi” eli ruokalistalle otettiin lasten suosikkeja kuten kalapuikot, pinaattiletut ja makaronilaatikko. Ruokien eksoottiset nimet yritettiin myös muuttaa helpommin ymmärrettäviksi. Kouluruokailua ohjaavat  kouluruokailusuositukset, jotka on julkaissut Valtion Ravitsemusneuvottelukunta (VRN) tammikuussa 2017. Uudet kouluruokasuositukset tähtäävät kasvisruokien, kalan ja vaalean lihan määrän lisäämiseen. Punaisen lihan, sokerin ja suolan määrää pitäisi vähentää. “Kouluruokailu on keskeinen osa koulun ruokakasvatusta ja koko kouluyhteisön hyvinvoinnin edistämistä. Parhaimmillaan kouluruokailu tuo iloa koulun toimintakulttuuriin ja lisää viihtyvyyttä, koulumyönteisyyttä ja oppimistuloksia. Kouluruokailun vaikutukset kantavat elinikäisinä ruokamuistoina ja syömään oppimisen kokemuksina, makumieltymysten avartumisena ja mallina hyvästä syömisestä.” toteaa VRN. Näitä suosituksia noudatetaan myös Helsingin yhteislyseossa, vaikkakin pilke silmäkulmassa esim. pienellä laskiaispulla-tarjoilulla ja kokolihakastikkeilla.

Muuta parannettavaa

Kyselyyn vastanneiden mukaan koululla olisi parannettavaa myös wilman käytössä, häiriökäyttäytymiseen puuttumisessa ja tiedottamisessa. Huoltajia mietitytti myös säilytyslokeroiden puuttuminen ja lukion palkkijärjestelmän monimutkaisuus.

Mitä kyselystä seuraa?

  • syksyn vanhempainiltaa uudistetaan yhdessä Koti- ja kouluyhdistys Hylkkyn kanssa kyselyyn vastanneiden huoltajien ideoiden pohjalta
  • huoltajia kutsutaan maistamaan kouluruokaa kevään aikana, kutsu lähetetään wilman kautta
  • huoltajille lähetetään kerran vuodessa wilman kautta kooste, mistä eri kanavista he voivat hakea ja saada tietoa kouluun liittyvistä asioista
By | 2018-02-15T09:12:47+02:00 helmikuu 15th, 2018|Uncategorized|Kommentit pois päältä artikkelissa Huoltajien palaute Hyllin toiminnasta – tulokset ja seuraukset

About the Author: